Daniel Löf ger sina bästa upphandlingstips

För sjunde året i rad presenterade Offentliga Affärer de åtta organisationer som är nominerats till ”Handslaget 2014” - utmärkelsen för årets bästa upphandling/bästa upphandlare. Priset kallas Handslaget, eftersom det är en bra symbol för en god affär.

”Handslaget” delas ut under Upphandlingsdagarna i Nacka Strand i januari och tillfaller den eller de som genomfört, alternativt medverkat till, en synnerligen god affär genom offentlig upphandling och inom ramen för LOU.

I år fick Offentliga Affärer drygt 50 bidrag, 8 av dessa blev slutligen nominerade och en av dessa var vår Daniel Löf och Sveriges Radios Förvaltnings AB (SRF).

Motiveringen löd:

Daniel Löf, Projektledare på Sveriges Radios Förvaltnings AB:

För att på ett föredömligt sätt ha konkurrensutsatt marknaden och gjort ett gediget förarbete till förmån för såväl SRF som leverantörerna vid upphandling av telefonitjänster.

Grattis till nomineringen, Daniel, hur känns det?

-Det Känns fantastiskt - jag är en av de 8 bästa i Sverige!, svarar Daniel. Det här sättet att jobba har varit nytt även för oss. Vi kände att vi inför den här upphandlingen behövde mer kött på benen för att ta rätt beslut. Vi bjöd in fem leverantörer som fick ge sin syn på marknaden och som fick chans att presentera sin bild. På det sättet fick vi värdefull information som vi sedan kunde dra nytta av i upphandlingsunderlaget. Det är värt att ta sig tid att göra ett bra förarbete. För oss var det också viktigt att få till ett avtal som båda parter kunde vara nöjda med. Det utmynnade i en prismodell med ett fast pris i grunden, knutet till en viss samtalsvolym, plus en rörlig del för att säkra upp för svängningar. I vår Organisation kan ett program på radio eller TV skapa en plötslig tittarstorm och ökad belastning på vår växel, då är det oerhört skönt att ha Kalix Tele24 som back-up, säger Daniel.

Vilka är dina bästa tips till dem som ska upphandla telefonisttjänster?

Före: Gör en ordentlig omvärldsanalys och bjud in leverantörerna till dialog.

Under: Ställ krav på nyckeltal kring medarbetarnöjdhet (NMI) och kundnöjdhet (NKI) för att säkerställa kvaliteten. Tänk till en extra gång när det gäller prismodell så att ni landar på en nivå med bibehållen kvalitet.

Får våra andra kunder och potentiella kunder
ringa dig om de behöver råd?

-Visst, inga problem, jag ställer gärna upp och de når mig på:
daniel.lof [at] sverigesradio.se eller 08-784 79 82.

Vill du veta mer?

Ring oss, vi svarar alltid.
020-69 00 00
eller
Skicka ett meddelande:

Kalix Tele24 erbjuder svarsservice, växeltjänster och kundservice för olika behov. Se hur vi löst behoven för andra.

Underlättar arbetet för växel och kundwebb Blomsterlandet

KalixTele24 tar ca 1 500 samtal och 500 mail åt oss i månaden. 

Ökad kapacitet och tillgänglighet Region Norrbotten

Regionväxel som tar ca 55 000 samtal i månaden

 

 

Komplett växelfunktion Vattenfall

Komplett växelfunktion med professionella telefonister och dygnetruntbevakning.

Tillgänglighet och kundservice Hemglass

Kalix Tele24 administerar info@-mailen samt deras Facebook-sida.

Avlastning Centrumadvokaterna Syd AB

Avlastning minskar stress och ger bättre service.

Tillgänglighet Lindesbergs kommun

Kommunens växel har alltid tillräckligt många telefonister.
 

Hög servicenivå Landstinget Sörmland

Landstinget Sörmland satsar på hög servicenivå.

Tillgänglighet Chiquita Sverige

Förbättrad tillgänglighet för kunder och konsumenter.