Nyheter från Kalix Tele24

Granit nysatsar på kundtjänsten

Förväntningarna på Granits kundtjänst har vuxit i takt med företagets snabba tillväxt. Därför väljer man nu att outsourca kundtjänsten och låta en specialiserad partner ta över driften.

- Vi är i en viktig tillväxtfas och behöver rikta allt fokus på företagets core business - produktutveckling och retail. Det har aldrig varit vår kärnkompetens eller affärsidé att driva en professionell kundtjänst.

Samtidigt menar Walfridsson att kundtjänsten växer i betydelse i takt med att fler och fler konsumenter söker information och handlar på nätet. Granits försäljning på nätet ökar stadigt och e-handeln är idag företagets enskilt största butik mätt i omsättning.

- Kundservice måste vara tätt kopplad till konsumenterna och deras önskemål, vilket kräver både fokus och specialistkompetens.

I samband med att Kalix Tele24 tar över kundtjänsten under mars förlängs öppettiderna från klockan 15 till klockan 18 under vardagar.

- Våra agenter har genomgått en intensiv utbildning den senaste tiden för att sätta sig in i Granits erbjudande. De ser verkligen fram emot att sätta igång! Dessutom är vi vana att snabbt anpassa oss till kundens önskemål, om till exempel förlängda öppettider, säger Kalix Tele24:s försäljningschef Mats Winge.

Uppdraget innebär att Kalix Tele24, enligt väl definierade SLA:er, tar ansvar för alla inkommande mejl och telefonsamtal till Granits svenska kundtjänst, vilket motsvarar närmare 100 kontakter per dag. Kontakterna kan handla om allt från vanliga produktfrågor till frågor om reklamation, betalning och leverans. Även kontakten med Granits företagskunder kommer att hanteras av agenterna på Kalix Tele24.

Granit, som ägs av Bergendahls-gruppen, har 35 fysiska butiker i de nordiska länderna, Tyskland och Sydkorea samt näthandel och leverans till samtliga länder i EU. Bolaget grundades 1996.

--

Fakta om kundtjänst

●    24 % av online-kunderna vill se en bättre kundtjänst (E-barometern 2018).

●    63 % av online-kunderna vill ha kontakt med kundtjänsten via e-post och 40 % på telefon. Endast 11 procent föredrar chatt (Kantar Sifo 2018).

●    67 % av alla svenskar mellan 18 och 79 år har varit i kontakt med en kundtjänst på nätet (Kantar Sifo 2018).

--

Granits bildbank: https://www.granit.com/se/om-oss/press-bildbank